مصاحبه با روزنامهٔ "ایران"

 
 
 
 گروه فرهنگ و هنر ـ سایرمحمدى: «تضادهاى درونى»، «عصبیت و رشدآدمى» و «شخصیت عصبى زمانه ما» به قلم كارن هورناى با ترجمه محمدجعفر مصفا چاپ و منتشرشده اند و آثارى چون «حضور درهستى» و «شادكامى خلاق» و «فراسوى خشونت»، «شعله حضور» از كریشنامورتى را نیز به فارسى برگردانده اند. مصفا متولد ۱۳۱۲ خمین فارغ التحصیل حقوق قضایى است و علاوه بر ترجمه، كتاب هاى «انسان گمشده و شناخت» و «تفكر زائد» و «انسان در اسارت فكر» و «با پیربلخ» و... را نیز تألیف كرده است.
ایران: آقاى مصفا، اشعار مولانا تاكنون ازمنظرهاى مختلف تفسیر و معنا شده‌اند، شما شاید اولین كسى باشید كه اشعار مولانا را از  منظر روانشناسى دركتاب «باپیربلخ» تحلیل كرده‌اید.
مصفا: من به این سؤال شما نمى‌توانم جواب درستى بدهم، براى این كه مى‌باید تمام كتاب هایى را كه درباره مولانا نوشته اند، خوانده باشم بعد به این پرسش، پاسخ بدهم. من هیچ كتابى درباره مولانا نخوانده‌ام.
ایـران: مى توانید دلیلش را بفرمایید؟
مصفا: شما اگر «باپیربلخ» را خوانده باشید به این مسأله جواب داده ام. من معتقدم، مطالعه دراین امور ـ نه درامورعلمى ـ انسان را به صورت یك موجود دست دوم درمى آورد. مولوى در جایى اشاره زیبایى دارد. آنجا كه مى گوید: «آسمان شو، ابرشو، باران ببار» تا مى رسد به «آب اندر ناودان عاریت است‎/ آب باران باغ صدرنگ آورد‎/ ناودان همسایه درجنگ آورد». این شعر، اشاره به علم هاى عاریت است. دانش هاى دست دوم است. دانش دست دوم حكم بارشى را دارد كه از آسمان و از باران نیست بلكه از ناودان است. به اعتقاد من این دانش ها اسباب نخوت و غرور است و حال آن كه دانش ها و ادراكاتى كه منشأ درونى دارند، زیبایى خاص و بكرى دارد. اگر خودم بتوانم پدیده اى را اصالتاً در هستى كشف كنم، برایم ارزش ویژه‌اى دارد.
ایـران: همه ما ازطریق مطالعه و آموزش، كسب علم و سواد و شعور كرده‌ایم. در مقدمه چاپ جدید كتاب شما، «شخصیت عصبى زمانه ما» آمده است...
مصفا: اسم این كتاب‌هاى مرا نیاوردید، براى این كه این كتاب ها را حدود چهل سال پیش ترجمه كرده‌ام و الآن هم این آثار را مبناى نگرش و خودشناسى خودم قرار نمى‌دهم.
ایـران: من حرف دیگرى دارم. دراین مقدمه آمده، شما بعد از ترجمه آثار كارن هورناى و مطالعه آثار این روانكاو، به یك شناخت نسبى و به یك تفكر خاص رسیده اید كه بعدها كتاب هایى چون «انسان گمشده وشناخت» یا «تفكر زائد» رانوشته اید. چگونه مطالعه آثار دیگران را نفى مى‌كنید؟
مصفا: مطالعه آثار دیگران را هم نفى مى‌كنم و هم نفى نمى‌كنم. اگر مطالعه به این صورت باشد كه بخوانیم و بار دانش هاى خودمان را اضافه كنیم، مخرب است. ولى اگر این آثار را به خاطر افزودن بر حجم اطلاعات خود نخوانیم وضع فرق مى‌كند. من همراه با مطالعه هر اثرى روى آن تأمل مى‌كنم. بیشتر به خاطر خلاقیت ذهنى مطالعه مى‌كنم.

---

+ برای دیدن صفحهٔ این مصاحبه در سایت روزنامه ایران، اینجا کلیک کنید.

+ متن فوق را بصورت فایل pdf از اینـجـا می‌توانید دریافت نمایید.

+ تصویر مصاحبهٔ فوق در روزنامهٔ ایران. 

-----
    

هیچ نظری موجود نیست :

ارسال یک نظر

» لطفاً نظر خود را به خط فارسی بنویسید.

» اگر مایل به تماس با مدیر سایت یا محمدجعفر مصفا هستید، فقط از طریق صفحهٔ "تماس با ما" و ارسال ایمیل اقدام کنید.