کتاب "با پیر بلخ"


  کتاب "با پیر بلخ"
  چاپ سیزدهم، سال 1387، تهران



نوشتهٔ پشت جلد:

     "رابطۀ ما با مثنوی رابطه‌ای است خشک و بی‌محتوا، رابطه‌ای در سطح الفاظ و ادبيات، حال آنکه مثنوی پيامی بس عميق در خود نهفته دارد، پيامی که شرح رنج و اسارت آدمی و غربت او از موطن اصلی خويش است. پيام مثنوی هشداری است به انسانی که خود را در تار يک هستی مجازی از الفاظ و صورتها پيچانده و عمر خود را در ترس و رنج و تضاد می‌گذراند.

    پيام مثنوی فريادی است برای بيداری و خروج از حصار نقش‌ها، و برگشت به "بحر جان" به هستی فراسوی مجازها و پندارها، به "باغ سبز عشق"، آنجا که همه وجد و سرور است و نشانی از ترس و دلهره‌های اين هستی مجازی نيست.

    مثنوی ما را با شرح رنج‌های خويش در ياس و نوميدی رها نمی‌کند، با صدها اشاره و تمثيل نويد می‌دهد که می‌توان ترک غربت کرد و به نيستان اصيل خويش بازگشت.

    کجاست اين بحر جان و اين باغ سبز عشق؟ می‌گويد در خودت، اما هرچه بيشتر به جستجويش بروی از آن دورتر می‌افتی. تو گوهری هستی در بطن دريای وحدت، و صدف پندار است که تو را از اين دريا جدا ساخته است."

چـون گهـر در بحـر گويــد "بحـر کـو؟"                 وآن خيـال چـون صـدف ديـوار او

گفتـن آن "کـو؟" حجابـش می‌شـود                 ابـر تــاب آفـتـابـــش می‌شــــود

تو ببند آن چشم و خود تسليم کن                 خويشتن بينی در آن شهر کهن



» برای خواندن چند صفحهٔ اول این کتاب، بروی اینجــا کلیک کنید.

» فهرست موضوعی کتاب «با پیر بلخ» را از اینجا می‌توانید دریافت کنید. با تشکر از آقای رضا عبداللهی برای تهیهٔ این فهرست.

» فهرست داستان‌های کتاب «با پیر بلخ» و نیز فهرست آدرس ابیات مثنوی در کتاب «با پیر بلخ»(کشف الابیات) را از اینجا می‌توانید دریافت کنید. با تشکر از مینا خانم جهت تهیهٔ این دو فهرست.

» برای تهیهٔ این کتاب با ما تماس بگیرید.

» در صورتیکه قبلاً این کتاب را مطالعه کرده‌اید و مایلید نظری دربارهٔ آن بنویسید، در بخش نظرات (در پایین، قسمت "ارسال يک نظر")، می‌توانید نظرتان را بنویسید تا بر روی همین صفحه قرار گیرد.

۱۴ نظر :

عابدین گفت...

به سفارش یکی از دوستان (ایشان می‌گفتند که تاکنون حدود هفت بار این کتاب را خوانده‌اند وهر بار نیز برایشان تازگی دارد) به خواندن این کتاب راغب شدم. دوست خوبم نیز این کتاب را در اختیارم گذاشت و من آنرا مطالعه کردم. حدود۱۳۰صفحه از آنرا که خواندم تحول شگرفی در باورها و دیدگاههای من نسبت به تمام آنچه تاکنون می‌اندیشیدم ایجاد شد و به چندین سئوال بغرنج که سالها برایم مساله بود پاسخ نسبتا قانع کننده‌ای داد. شاید هم زمینه‌ای شد تا من به جواب برسم. در هر صورت مفید واقع شد و این جای بسي خشنودیست. آرزوی توفیق روزافزون برای جمیع کسانی که مسبب این امر خیر بوده‌اند از جمله آقای مصفا.

Nobody گفت...

جان فشان ای آفتاب معنوی
مر جهان کهنه را بنما نوی

به جرأت می‌گويم اين کتاب به مفيدترين شکلی سخن مولوی را کاربردی و قابل فهم بيان نموده. اين حقير مدتهاست که شرحهای مختلف مثنوی معنوی را مطالعه کرده‌ام و هيچکدام را چنانکه اين کتاب لب و جان حرف مولانا را بيان کرده، مفيد و تا اين حد ملموس نيافته‌ام. سفارش اکيد می‌کنم مطالعه بفرمائيد.

Abdulmusawir BALKHI گفت...

خوشبختانه من اين کتاب را از خانه فرهنگ ايران در دهلی جديد بدست آوردم و اعتراف می‌کنم کتاب خیلی عالی است برای شناخت کثافت روح و قلب و اما سوالی هم داشتم اینکه مولانا برای جهان امروز و چگونگی نجات از جامعهء آلوده امروز چه گفته و یا ما چه بکنیم؟

آرش رنجبر گفت...

مصفا در این کتاب از مفیدترین و کاربردی ترین بعد مثنوی، که همان روان و درون انسان است، جهت بیان مسالهء انسان به زیبایی بهره برده است. جدیت بزرگترین کمبود ماست.

علی گفت...

اين کتاب دقيقترين تجزيه و تحليل مثنوی معنوی است.

ساناز م. گفت...

همراه با خواندن این کتاب و گوش دادن به فایل‌های صوتی جلسات شرح مثنوی آنلاین نگاهم به مولوی و سخن او کاملاً دگرگون گشت و دیدی جامع به مثنوی معنوی پیدا کردم.

Unknown گفت...

خدمت استاد عزیز مصفا سلام عرض می کنم. در کتاب با پیر بلخ ما علاوه بر آموزه های ارزشمندش، با یک خلاقیت بی نظیر در تفسیر منابع عرفانی روبرو هستیم. نویسنده به خوبی دریافته است که با وضع موجود که مثنوی و آثار مولوی دارند، هیچ کس از مردم معمولی نمی توانند بهره واقعی از آنها ببرند. لذا با تفسیر خود، اهداف و نظرات مولوی را قابل استفاده و کاربردی کرده است. این کاری است که در عرصه ادبیات کهن ایران، کسی به این خوبی چنین خلاقیتی به کار نبرده است.

ناشناس گفت...

با سلام خدمت نویسنده ی محترم این کتاب ارزشمند، آقای مصفا
بنده حین خواندن کتاب مدام با این مساله درگیر هستم که آیا نویسنده، خود این تفسیرهایی را که از مثنوی کرده است در زندگی خود به کاربرده و جواب گرفته اند یا نه فقط قصدشان ترسیم یک مدینه ی فاضله برای خوانندگان بوده و بس؟
سوال دیگر اینکه در جاهای مختلفی بر فکر و اندیشه قلم نفی کشیده شده است. چطور است که حتی جزیی ترین اقدامات ما در زندگی با تفکر صورت میگیرد؟
و سوال اخر اینکه چگونه مولوی علم و دانش را رد میکند در حالی که قران از نابرابری کسانی که علم دارند و ندارند صحبت می کند و اینکه احادیث بر کسب دانش و وجوب آن سخن می گویند؟

ناشناس گفت...

با سلام
این کتاب جواب بسیاری از سوالهای منو داد خیلی واضح و دقیق. من همیشه دوست داشتم اشعار مولانا رو بخونم با اینکه سر رشته ای از ادبیات ندارم خوب البته قدرت درک اشعارو نداشتم. این کتاب فرصتی برای من بود تا پیام اشعار مولانا رو به خوبی درک کنم.

نیما پارسی گفت...

این کتاب زندگی شما رو متحول میکنه.درود بر مصفای جان.درود بر حضرت مولانا

Unknown گفت...

درود به جناب استاد محمد جعفر مصفا
این کتاب واقعا عالیست ، حرف ندارد
خدا قوت می گوییم
نعمت الله از افغانستان

Unknown گفت...

گر در خانه کس است یک حرف بس است !

یوزی گفت...

درود بر تو ای مصفا
درودی از سوی پروردگارت
یادت ماندگار 💚💛❤

Unknown گفت...

با‌تقدیر‌و‌تشکر‌از‌تمام‌عوامل‌توسعه‌وانتشار‌‌اثار‌اقای‌مصفا.این‌مسلم‌است‌کسی‌که‌وارد‌وادی‌عرفان‌شد‌در‌همین‌عالم‌زنده‌به‌زندگی‌‌خواهد‌شد.‌وهیچ‌نیازی‌‌به‌‌تعریف‌و‌تمجید‌‌نخواهد‌دید.پس‌بی‌تعارف‌در‌غیاب‌اقای‌مصفا‌یک‌‌خواهش‌یا‌در‌خواستی‌از‌دوستان‌دارم. ایا‌این‌امکان‌وجود‌دارد‌که‌داستانهای‌کتاب‌با‌پیر‌باخ‌‌را‌برای‌‌کودکان‌‌به‌‌صورت‌یک‌کتاب‌داستان‌‌باز‌نویسی‌کرد؟

ارسال یک نظر

» لطفاً نظر خود را به خط فارسی بنویسید.

» اگر مایل به تماس با مدیر سایت یا محمدجعفر مصفا هستید، فقط از طریق صفحهٔ "تماس با ما" و ارسال ایمیل اقدام کنید.